Sztuka budowania i urzÄ…dzania domu „Wastu”
Sztuka budowania i urzÄ…dzania domu „Wastu”
autorem artykułu jest Mirosław Mazur
Wastu tak samo jak sztuka feng shui to tysiące reguł i szczegółowych zaleceń dotyczących rozmieszczenia wszystkich pomieszczeń w domu, doboru kolorów, umiejscowienia schodów, studni, ułożenia domowników podczas snu, wysokości ogrodzenia na działce, a nawet najlepszego miejsca na apteczkę czy sejf! Wszystkimi tymi regułami rządzi jednak zasada nadrzędna, która każe wykorzystywać najlepsze cechy energii napływających z różnych stron świata. Aby móc z nich korzystać, należy za pośrednictwem kompasu wyznaczyć strony świata w swoim domu czy mieszkaniu, a potem w odpowiednich miejscach umieścić przedmioty i meble, które uaktywnią elementy Powietrza, Wody (Eteru), Ognia i Ziemi. Należy pamiętać, że ściany zbytnio, o więcej niż 15 stopni odchylone od kierunku osi północ-południe zawsze dają gorszą jakość życia dla swoich mieszkańców. Idealnie położenie domu według Wastu to takie, gdy dom ustawiony jest ścianami dokładnie w kierunku osi północ-południe.
Istnieją dwa systemy sztuki Wastu, jeden pochodzący od dewów (bogów, aniołów) i drugi pochodzący od asurów (demonów, służący do praktyk czarnej magii). Dostępna literatura w Polsce oba tak różne od siebie systemy bezmyślnie miesza, przez co nieświadomie jest stosowana razem. Według Wastu przestrzeń może być zdrowa lub chora, a to wpływa na osoby, które mają z nią kontakt. Dzisiaj człowiek zwraca uwagę jedynie na zewnętrzne, estetyczne i praktyczne cechy przestrzeni, zapomniawszy o innych jej walorach. Subtelne energie, żywioły i planety odgrywają ważną rolę w zagospodarowaniu przestrzeni. Wybór odpowiedniej działki, zagospodarowanie terenu wokół domu, projekty budynków, urządzanie wnętrz, korygowanie złych wpływów przy pomocy jantr (znaków) i mandali - to niektóre tylko z aspektów wastu.
1.Elementy związane z Ogniem: piec, komin, kuchenka, urządzenia elektryczne powinny się znaleźć w pomieszczeniach w południowo-wschodnim krańcu domu.
2.Ciężkie przedmioty i meble: komodę, szafę, biurko itp. umieszczamy na południowym zachodzie - im bardziej obciążony będzie ten zakątek mieszkania, tym lepiej.
3. Wszystko, co ma związek z pierwiastkiem Eteru, co jest wolne, swobodne, lekkie, umieszczamy na północnym wschodzie. Jako że Eter jest kumulowany w wodzie, może to być np. pojemnik z wodą (woda musi być czysta).
4. Wszystko, co się porusza i jest związane z Powietrzem: dzwonki wietrzne, ale także stół, przy którym przyjmujemy gości, a na działce - huśtawkę, umieszczamy w zakątku północno-zachodnim.
5. Środek domu czy pokoju powinien być pusty, aby nie hamować przepływu energii.
Ważną zasadą Architektury pojętej jako Boska Sztuka jest planowanie domostwa w kierunkach N-S, czyli tak, aby ściany budynku ustawione były po stronie północy (N), południa (S), wschodu (E) i zachodu (W), a naroża w kierunkach pośrednich, nigdy zaś odwrotnie. Dobre siły gromadzą się w pomieszczeniu, jeśli ściany zorientowane są wedle stron świata, wedle orientacji, N-S, a złe siły i energie gromadzą się w pomieszczeniach, których narożniki wskazują główne strony świata.
Główne wejście do budynku powinno być skierowane na wschód. Energia pochodząca od słońca jest wtedy największa i najbardziej życiodajna. Drugi dopuszczalny kierunek odpowiedni dla wejścia do budynku to północ. Każdy inny kierunek wywiera negatywny wpływ. Przykładowo bardzo niepomyślne są wejścia od strony południa i zaleca się zaniechanie takich wejść, przebudowę domostwa.
W miarę jak słońce porusza się po niebie, promieniuje ono różne rodzaje energii, wytwarzając określony wpływ na poszczególne części domu. W sztuce architektury Sthapatja Wedy budynki są zaprojektowane tak, że rozmieszczenie pokoi w budynku jest zgodne z oddziaływaniem tych energii. Zgodnie z tym istnieje idealne miejsce na wejście, salon, kuchnię, jadalnię i sypialnię. Jest bardzo ważne, aby usytuować każdy pokój w domu we właściwym miejscu, zależnie od jego funkcji, tak abyśmy nie stawali się śpiący w jadalni lub głodni w pracowni. Mimo iż Indie i Chiny oddziela pasmo Himalajów, zawsze istniała między nimi kulturowa wymiana. Sztuki walki i buddyzm pochodzą z Indii, lecz dobrze przyjęły się w Chinach. Dostrzegając wiele podobieństw, możemy stwierdzić, że Wastu i feng shui musiały wywierać na siebie wpływ. Wzmianki o wastu odnajdujemy w najwcześniejszych pismach Indii, takich jak Rig Weda liczących sobie 5000 lat. Jeszcze ciekawszym jest to, że odkryte w 1921 r miasta należące do starożytnej cywilizacji Indu - Saraswati i liczące sobie 5500 lat budowane były według zasad wastu. Pierwsze miasto odkryto w pobliżu wioski Harappa i stąd wzięła się nazwa cywilizacji Harappa. Jedno z najbardziej znanych miejsc tego obszaru to Mohendżo - Daro. Zaprojektowano je w systemie siatkowym, z ulicami biegnącymi ze wschodu na zachód i z północy na południe, dzieląc miasto na regularne kwadraty. Domy Mohendżo-Daro budowano zgodnie z osią kierunków, a każdy z nich posiadał przestrzenny dziedziniec. Są to charakterystyczne cechy wszystkich miast cywilizacji Harappa.
--
Opracowano na podstawie artykuÅ‚u Prema Dharmina „WASTU - Indyjskie Feng Shui który znajduje siÄ™ w zasobach serwisu Antylicho.
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Zobacz takze:
Dobór anten satelitarnych
Ceremoniał picia herbaty w Chinach i Japonii
Zabij rutynę - zmień coś wreszcie!
Biustonosz dla przyszłej Mamy
Przeprowadzka bez stresu cz. 1